Home > Taniogranie > Granie > Przygotowanie podkładów

Przygotowanie podkładów

synth

Na tym blogu założeniem jest aby przedstawić jak można z wykorzystaniem tanich syntezatorów i ogólnie tanim kosztem, zagrać swoje ulubione piosenki maksymalnie podobnie do ich oryginalnych aranżacji. Środkami do osiągnięcia tego celu stanowi wybór odpowiedniego instrumentu klawiszowego oraz zaopatrzenie się w niezbędne dodatki.

Będąc tak przygotowanym jedyne, co nam pozostaje, to pobrać odpowiednie podkłady w formacie plików MIDI, które po ewentualnym, wcześniejszym dostosowaniu należy zastosować używając jedno z dostępnych narzędzi na stronach tego bloga: programu MIDI Player lub urządzenia MIDI Player.

W tej sekcji zostanie opisane jak się zaopatrzyć w odpowiednie podkłady granych piosenek.

Generalnie są dwie drogi pozyskania wymaganych podkładów muzycznych:

– pobranie odpowiednich podkładów w formacie plików MIDI z jakiegoś jednego, dowolnie wybranego źródła, dostępnego w internecie (a jest ich naprawdę wiele i co najmniej część z nich trzyma naprawdę wysoki poziom dostępnych aranżacji)

– stworzenie ich samemu od samego początku do finalnej postaci

Drugie z podanych powyżej rozwiązań wymaga przede wszystkim talentu i umiejętności, których opisanie przekracza łamy tego bloga oraz profesjonalnego (czyli na pewno płatnego) oprogramowania, które takie tworzenie muzyki wspomaga.

Pierwsze rozwiązanie jest zdecydowanie najrozsądniejszym – szczególnie w przypadku początkowej fazy naszej zabawy z muzyką i graniem – rozwiązaniem i ono zostanie tutaj w dalszej części opisane.

Podstawą opisywanego sposobu jest ściągniecie z dowolnych zasobów w internecie gotowych (czyli stworzonych przez inne osoby) podkładów muzycznych dla wszystkich piosenek, które zamierzamy grać na naszym syntezatorze. Nawet przy pobieżnym wyszukiwaniu nie trudno jest trafić na zasoby, które oferują naprawdę wysokiej jakości podkłady, ale za to, za odpowiednią, wcześniej uiszczoną, gratyfikacje finansową. I tutaj trzeba mocno powiedzieć, że często, podkłady takie są warte swojej ceny. Naprawdę warto zapłacić 7-10 zł za pojedynczy podkład, ale taki, który brzmi bardzo profesjonalnie i co najważniejsze, bardzo podobnie do oryginalnego wykonania danej piosenki, niż ściągnąć coś, co jest co prawda darmowe, ale za to użyte brzmienia, czy też cała aranżacja, jedynie męczą uszy.

Aby za bardzo nie straszyć płatnościami trzeba też jasno powiedzieć, że w internecie, można za darmo pozyskać bardzo wiele, nieźle przygotowanych utworów, a w zasadzie trafniej będzie powiedzieć, podkładów.

Dlatego też zdecydowanie polecamy wyszukiwanie takich plików MIDI, które są naprawdę dobre. Podkłady takie cechuje przede wszystkim to, że w późniejszych naszych przygotowaniach do ich grania nie będą wymagać większych nakładów pracy z naszej strony. Mówiąc krótko, przy minimum pracy i zaangażowania z naszej strony możemy grać całkiem przyjemnie brzmiące utwory.

Oczywiście, jak to w większości przypadków bywa, tak i tutaj (tzn. przy wyborze danego podkładu) musimy się kierować kilkoma zdroworozsądkowymi zasadami. Należy do nich zaliczyć na pewno:

– przy wyborze danego podkładu musimy zwracać uwagę jak bardzo przypomina on oryginalne wykonanie. Im bardziej taki podkład jest zbliżony do oryginału, tym lepiej
– pomimo, że opisywane na łamach tego bloga urządzenie MIDI Player jak i program MIDI Player są przygotowane, aby odtwarzać pliki MIDI w standardzie General MIDI (GM), to jednak o ile to tylko możliwe powinniśmy pozyskiwać podkłady, które są zapisane w standardzie wyższym, czyli np. Yamaha XG.

I to właśnie pliki MIDI zapisane w wyższych standardach (co pokazała praktyka), są najlepszymi materiałami wyjściowymi do naszej dalszej obróbki. Praktyka pokazała także, że takie pliki MIDI wymagają najmniejszych naszych nakładów aby zagrać całkiem dobrze brzmiące utwory. Dlatego też ze swojej strony polecam wybierać pliki MIDI zapisane w standardzie Yamaha XG. Gdy na danej witrynie oferującej gotowe podkłady, nie ma podanego standardu należy po prostu na zasadzie prób i błędów (oraz na zasadzie przesłuchania sampli, gdy są takie oferowane) sprawdzić na własne uszy jak taki utwór brzmi. Jeżeli nam się spodoba, to należy go pobrać i przejść do dalszych czynności opisanych poniżej.

Przygotowanie podkładów

Opisywany fragment przygotowań należy do najbardziej pracochłonnych (poza samą nauką grania danego utworu) i finalny rezultat w pełni zależy od tego jak to uczynimy. Trzeba wiedzieć, że jeżeli popełnimy tutaj zbyt dużo błędów, to nawet najlepszy podkład może brzmieć bardzo źle. Za to z drugiej strony z przeciętnego podkładu wraz z naszym osobistym zaangażowaniem i umiejętnościami grania na syntezatorze, możemy wycisnąć więcej niż to na pierwszy rzut oka wygląda.

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie jak dany podkład będzie brzmieć w przypadku skorzystania z oferowanych na blogu narzędzi, czyli programu MIDI Player lub urządzenia MIDI Player.

W tym celu najlepszym początkowym sposobem jest wykorzystanie programu MIDI Player i przesłuchanie całego wybranego podkładu lokalnie, na naszym komputerze osobistym. Możliwe (i najczęściej w praktyce stwierdzone) problemy na jakie możemy się natknąć mogą dotyczyć:

– brak lub nieprawidłowe brzmienie linii perkusji
– w trakcie odtwarzania podkładu stwierdzamy, że niektóre dźwięki się nie kończą i buczą nie tylko w trakcie odtwarzania, ale także później, gdy już cały utwór zostanie przesłuchany

Jeżeli na tym etapie nie stwierdzimy żadnych problemów (lub dokonamy stosownych korekt, o czym później), to w zależności od tego czy wykorzystujemy do grania tylko komputer, laptop lub tablet, czy też wymagamy urządzenia MIDI Player, musimy jeszcze raz przesłuchać ten podkład już konkretnie na syntezatorze (nie wszystkie błędy podkładów zapisanych w wyższym standardzie się objawiają na lokalnym komputerze i na lokalnej karcie dźwiękowej) z wykorzystaniem jednej z możliwych konfiguracji: komputera, laptopa lub tabletu oraz urządzenia MIDI Player. Problemy na jakie się możemy na tym etapie natknąć nie odbiegają od wyżej opisanych.

Niezależnie od etapu sprawdzania dokonanie stosownych korekt polega na wykonaniu tych samych czynności, które są opisane poniżej.

Brak lub nieprawidłowe brzmienie linii perkusji

Celem poprawy napotkanego problemu należy użyć programu PSR Utils. Po jego uruchomieniu wybieramy utwór, na którym chcemy dokonać korekty.

podklad

a następnie wybieramy kolejno opcje: Revoicing i Standard Revoicing.

podklad

W nowym oknie, jakie się pojawi, należy zmienić w wierszu oznaczonym jako 10 (mówiąc kolokwialnie jest to kanał przeznaczony na perkusję w plikach MIDI) jedną lub dwie wartości.

podklad

Jeżeli w kolumnie Bank nie będzie wpisanej wartości jak powyżej, czyli: 16256, to należy ją wpisać ręcznie. Jeżeli w kolumnie Voice będzie wartość 0, to należy tam wpisać ręcznie (doświadczalnie) jedną z dowolnych wartości, np. 16, 32, 34 (to brzmienia przeze mnie najczęściej używane, ale trzeba to indywidualnie i doświadczalnie sprawdzić dla danego konkretnego utworu). Generalnie w tym miejscu wpisujemy jakie brzmienie (styl) ma mieć linia perkusji. Należy ją wybierać doświadczalnie przesłuchując podkład na syntezatorze celem stwierdzenia, czy uzyskaliśmy, to co oczekiwaliśmy. Celem zatwierdzenia zmian wybieramy klawisz OK. Celem wycofania wprowadzonych zmian wybieramy klawisz Cancel.

Ponadto należy jeszcze zapisać zmiany na dysk, czyli wybrać klawisz Save w oknie głównym programu PSR Utils.

podklad

Nie kończenie się dźwięków nawet po przesłuchaniu całego utworu

Celem korekty tego błędu należy przekonwertować plik MIDI na standard General MIDI (GM). Należy otworzyć podkład w programie PSR Utils

podklad

a następnie wybrać opcję GM Conversion

podklad

oraz zapisać (klawisz Save) zmodyfikowany podkład na dysk

podklad

Usuwanie ścieżek (kanałów) z pliku MIDI

Opisywane w tej sekcji czynności są ostatnimi do wykonania i nie mają one nic wspólnego z korygowaniem standardu plików MIDI w pozyskanych podkładach, a jedynie z przygotowaniem ich w taki sposób, aby były one pozbawione tych kanałów (dźwięków i całych linii melodycznych), które będą przez nas samych odgrywane na naszych syntezatorach. Mówiąc kolokwialnie i nie wnikając zbytnio w szczegóły, zabiegi jakie należy wykonać, a które są opisane w tej sekcji dotyczą tego, aby pozbawić podkładów tych wszystkich dźwięków, które mają być przez nas samych grane.

W tym celu należy otworzyć dany plik podkładu MIDI w programie PSR Utils

podklad

oraz wybrać klawisz Edit Channels, po czym w nowym oknie zaznaczyć w górnej części opcję Delete channel (na grafice zaznaczenie kolorem czerwonym) i poniżej wybrać kanał (poprzez zaznaczenie kwadracika obok numery kanału z lewej strony), który ma być usunięty (na grafice poniżej przykładowe zaznaczenie kolorem niebieskim) i potwierdzić klawiszem OK.

podklad

Na rysunku powyżej pokazano przykład, gdzie wybranym kanałem (linią melodyczną) do usunięcia jest kanał numer 8. To jaki kanał będziemy chcieć usunąć z naszego podkładu wynika tylko i wyłącznie od naszych preferencji i tego, które dźwięki, czy też całe linie melodyczne zamierzamy samemu grać, a które mają być słyszalne z odgrywania podkładów przez jedno z oferowanych tutaj narzędzie: program MIDI Player lub urządzenie MIDI Player.

podklad

Po wszystkim standardowo zapisujemy zmodyfikowany plik MIDI na dysk i gotowy podkład wgrywamy w odpowiednie miejsce (podkatalog MIDI na dysku w przypadku programu MDI Player lub na kartę SD w przypadku urządzenia MIDI Player), po czym możemy cieszyć się i grać na syntezatorze nasze ulubione piosenki.

Po wykonaniu wszystkich opisanych tutaj czynności nasze podkłady są gotowe do praktycznego użycia.

Podsumowanie

Opisany w tej sekcji sposób przygotowania podkładów plików MIDI może być traktowany uniwersalnie, gdyż może on być wykorzystany również w przypadku grania na syntezatorach półprofesjonalnych lub profesjonalnych. Po raz kolejny należy tutaj wyraźnie zaznaczyć, że drogie instrumenty klawiszowe również same nie grają i aby stworzyć coś, co jest podobne do wielu filmów na you tube potrzeba również poświęcić trochę czasu na przygotowanie wcześniej odpowiednich podkładów lub (w niektórych przypadkach) wykonać całą aranżacje od początku do końca samemu.